Voronoi study is a piece inspired by the works of the pioneers of digital art, done on occasion of the exhibition: “From numerical calculus to open creativity: the Calculus Centre at Madrid University (1965-1982)”
[Exhibition at C Arte C: May 31st to July 12th 2012]
Just like the first experiments that were developed at the Calculus Centre, we have started from a mathematical seed, a series of random points, to generate a geometrical structure. The generative image is modified with light using projection mapping techniques controlled by voice. The piece tries to be a meeting point for digital “classicism” and digital “modernity”. The search for decompositions or tessellations is a privileged set of problems which are the basis of computer science. The Voronoi decomposition represents the partition of a geometrical space in irregular cells. These cells share a common property: each one of them only contains those points which are closer to their generating point or seed. This decomposition is found often in nature, giving way to structures which appear to be uniform but are in essence irregular. The piece was invited to be part of the exhibition that payed homage to the Calculus Centre, to show how the heritage of the movement that started at this centre, which is one of the most interesting artistic Spanish movements of the late 20th Century, has a continuation. According to the curator of the exhibition, Aramis López Juan, “in the mid sixties of the past century, at a time in which our country was still in the midst of a political obscurity that imposed practically insurmountable distances with the scientific, social and cultural progress that was strongly consolidating in the countries around us, the Complutense University placed itself at the cutting edge of science and technology with the creation of the Calculus Centre of the Complutense University of Madrid (CCUM).”
We wanted to use this decomposition as a paradigmatic image of digital thought. Within the installation, Voronoi´s tessellation serves as a base for an augmented sculpture following the trace of other contemporary works like those of Pablo Valbuena or Joanie Lemercier (Antivj).
Proyección interactiva sobre fotografía. Estudio sobre Voronoi es una obra inspirada en los trabajos de los pioneros del arte digital, realizada con motivo de la exposición: "Del cálculo numérico a la creatividad abierta: El centro de cálculo de la Universidad de Madrid (1965-1982)". [Exposición C Arte C: 31 mayo a 12 julio 2012]
Al igual que los primeros experimentos realizados en el Centro de Cálculo, hemos partido de una semilla matemática, una serie de puntos aleatorios, para generar una estructura geométrica. La imagen generativa se interviene con luz utilizando técnicas de "projection mapping" controladas por la voz. La pieza es un encuentro entre el "clasicismo" digital y su "modernidad". La búsqueda de descomposiciones o teselados forman parte de un conjunto privilegiado de problemas que son la base de la informática. La descomposición de Voronoi representa una partición de un espacio geométrico en celdas irregulares. Estas celdas comparten una sencilla propiedad: cada una de ellas contiene exclusivamente aquellos puntos que son más cercanos a su punto generador. o semilla. Esta descomposición se encuentra en innumerables ocasiones en la naturaleza, que se ordena siguiendo este principio matemático dando lugar a estructuras de apariencia uniforme pero esencia irregular. La pieza ha sido invitada a participar en la exposición que homenajea al Centro de Cálculo, para mostrar la herencia no truncada del movimiento del Centro de Cálculo; uno de los movimientos artísticos españoles más interesantes de finales del siglo XX. Según el comisario de la exposición, Aramis López Juan, "A mediados de los años sesenta del siglo XX, en un momento histórico en el que nuestro país permanecía sumido en una oscuridad política que imponía distancias –prácticamente insalvables– con el progreso científico, social y cultural que se consolidaba con fuerza en los países de nuestro entorno, la Universidad Complutense se situó en las vanguardias de la ciencia y la tecnología con la creación del Centro de Cálculo de la Universidad de Madrid (CCUM)" Hemos querido utilizar esta descomposición como imagen paradigmática del pensamiento digital. En la instalación, el teselado de Voronoi sirve como base para realizar una escultura aumentada siguiendo la senda de trabajos contemporáneos como los de Pablo Valbuena o Joanie Lemercier (Antivj).
[Exposición C Arte C: 31 mayo a 12 julio 2012]